שריפת קלוריות בזמן מנוחה? הכירו את ה-BMR

מבלי להכיר אתכם, אנחנו מנחשים כי לפחות פעם אחת בחייכם, הבעתם את המשאלה הבאה: לשרוף קלוריות במנוחה. מה אם נגיד לכם, כי גם כשאתם יושבים רגל על רגל, “נמרחים” על הספה מול הטלוויזיה ואפילו כשאתם ישנים, נשרפות בגופכם קלוריות? אתם קוראים נכון: גם במנוחה, הגוף שורף קלוריות

אם אתם שואלים את עצמכם: “עבור מי הגוף שורף את הקלוריות ומשקיע את האנרגיה?”, אתם שואלים את השאלה הנכונה. על מנת שגופכם ומערכותיו יתפקדו, יש צורך באנרגיה. דמיינו כאילו וכל איבר בגופכם זקוק למילוי דלק על מנת לפעול. האנרגיה שאתם שורפים במנוחה, היא האנרגיה המושקעת בתפעול מערכות הגוף השונות. אז איך תדעו כמה קלוריות גופכם שורף במצב מנוחה? באמצעות חישוב מדד ה-BMR שלכם

את מי אמור לעניין מדד ה-BMR?

בגדול, את כל אחד. מדובר על נתון אישי המשתנה מאדם אחד לאחר. ידיעת נתון ה-BMR שלכם, תאפשר לכם לפתח מודעות לכמות האנרגיה הדרושה לתפעול מערכות גופכם. עם זאת, בדיקת המדד מומלצת בעיקר לאלו מכם המעוניינים להתחיל תהליך של דיאטה/שריפת שומנים/אורח חיים בריא, וכמובן – אלו מכם שכבר נמצאים בעיצומו של תהליך שכזה. בעת שיהיה בידכם מדד ה-BMR שלכם, תוכלו לחשב את כמות הקלוריות שעליכם לצרוך בכל יום לטובת שמירה על המשקל או ירידה במשקל. 

“אילו נתונים נדרשים לטובת בדיקת ה-BMR שלי?”

בכדי לבדוק את הקצב המטאבולי הבסיסי שלכם – ה-BRM, אתם זקוקים לארבעה נתוני בסיס: מין, גיל, גובה ומשקל. לפניכם, מספר דוגמאות:

  • בחור בן 33, שגובהו 1.70 ומשקלו 70 ק”ג, שורף במנוחה כ-1600 קלוריות לערך. 
  • בחורה בת 33, שגובה 1.70 ומשקל 70 ק”ג, שורפת במנוחה כ-1400 קלוריות לערך.
  • על מנת לקבל מדד מדויק, כדאי לכלול בחישוב גם את היקף וסוג הפעילות הגופנית שאתם מבצעים.

“ישנו קשר בין משקל הגוף למדד ה-BMR?”

זו שאלה מצוינת והתשובה היא שכן! מדד ה-BMR מושפע באופן ישיר ממשקל הגוף, כאשר ככל ששוקלים יותר, כך זקוקים ליותר אנרגיה לטובת הפעלת מערכות הגוף (כלומר, המדד יהיה גבוה יותר). ככל שתרדו במשקל, כך תראו כי המדד שלכם משתנה, וכי הגוף שורף פחות קלוריות במנוחה. מסיבה זו, במידה ואתם נמצאים בתהליך של ירידה במשקל, מומלץ מאד להישאר עם יד על הדופק ולבדוק את המדד אחת לחודש. 

כמו כן, במידה וחלים שינויים באורח חייכם או בנתונים האישיים, מומלץ לחשב מחדש את המדד ה-BMR. לדוגמא: כשאתם גדלים בשנה (הגיל כאמור משפיע), כששגרת האימונים שלכם משתנה (מ-2 אימונים בשבוע ל-4), כשאופי עבודתכם משתנה (מעבודה פיסית לעבודה משרדית) וכיוצא בזה. דעו כי ירידה בריאה ומאוזנת במשקל, מותנית בין היתר בהיכרות שלכם את גופכם. רגע לפני שאתם מתחילים את תהליך ההרזיה, בדקו את מדד ה-BMR שלכם. בהצלחה!

דילוג לתוכן