כשההשקעה לא מניבה תוצאות: מדוע אתם לא מצליחים להתחטב?

לכל מתאמן ישנן מטרות שונות לחלוטין: מ”שימון” המכונה החשובה ביותר – הגוף, דרך ירידה במשקל והצרת ההיקפים, ועד העלאת מסרת השריר. לא מעט מתאמנים מגדירים לעצמם מטרה שנחשבת שכיחה למדי, זאת למרות שכבישתה מותנית בהשקעת מאמץ פיסי-מנטלי רב: חיטוב!

הבשורה הפחות משמחת היא שמאחר וישנה “נוסחת חיטוב”, אין מקום לעיגולי פינות, אי דיוקים או ויתורים עצמיים. הבשורה המשמחת? עם נוסחאות לא ניתן לטעות – כל עוד תיצמדו אליהן, תצליחו! אנו שמחים לחלוק אתכם את הטעויות הנפוצות שמתאמנים עושים בדרך לחיטוב המיוחל. המטרה: לאפשר לכם להימנע מהן ולהתחטב! 

בדרך לקוביות: איך נוצר בכלל חיטוב?

רגע לפני שאנחנו מתעמקים בשאלה “מדוע החיטוב פשוט לא עובד?”, חשוב להבין איך נוצר בכלל חיטוב: הורדת אחוזי השומן בגוף לצד שימור/העלאת מסר השריר. “נוסחת החיטוב” היא תוכנית אימונים מתאימה לצד תפריט תזונה קפדני. לכאורה, נשמע פשוט למדי. בפועל? תהליך החיטוב מטבעו מאתגר, מצריך מהמתאמנים להיפרד מדפוסים מעכבים ולאמץ הרגלים חדשים ו”מחטבים”. אז מדוע לא תמד מצליחים להתחטב גם כשנדמה ש”על הנייר” עושים הכל לפי הספר?

מתאמנים ללא מאמן? כאן מתחילה הבעיה

נתחיל בדבר הבסיסי ביותר: תהליך חיטוב חייב להיתמך ע”י מאמן כושר מקצועי. האם אתם יכולים להתחטב ללא מאמן? התשובה היא שכן. האם מומלץ להתחטב עצמאית? התשובה היא שלא. רק לשם המחשת הרעיון, נסו לחשוב על לימודים אקדמיים לדוגמא: ניתן ללמוד תארים שלמים לבד, מבלי להיות נוכחים בהרצאות הפרונטליות. עם זאת, למידה שכזו מאתגרת וטומנת בתוכה המון סיכונים וקשיים. כך בדיוק עם תוכנית חיטוב: תוכלו אמנם להתחטב לבד, אך הדרך לחיטוב שמלכתחילה מאתגרת, עלולה להפוך קשה עד בלתי אפשרית. 

נוכחותו וחשיבותו של המאמן – אדירות! המאמן יבנה בעבורכם תוכנית חיטוב ההולמת את נקודת הפתיחה והמטרות שלכם (במטרה למנוע שחיקה שתגרום לכם לרדת מרעיון החיטוב), יעצים אתכם מנטלית, ידייק את ביצועיכם, ובהדרכתו המקצועית ימנע מכם פציעות מיותרות. 

מתאמנים המון, אך אוכלים הרבה יותר

כאמור, החיטוב נוצר בעת שמתקיים האיזון שבין שריפת שומן להעלאת מסר השריר. המשמעות היא שהשקעתכם צריכה להתחלק בצורה שווה בין תוכנית אימונים ובין תפריט התזונה. רק אימונים לא יובילו אתכם לחיטוב וכך גם רק אכילה נכונה. המשפט “אתם הוא מה שאתם אוכלים” אינו קלישאה, קל וחומר כשאתם שואפים לשרוף שומן ולהתחטב. עליכם להיצמד לתפריט חיטוב קפדני, ולא ל”עוד תפריט דיאטה” גנרי שתכליתו ירידה במשקל. עליכם להיות מודעים למה שאתם אוכלים ובעיקר למה שאינכם יכולים לאכול במסגרת תוכנית החיטוב. המטרה: גירעון קלורי שיקדם ויאיץ את החיטוב.

תוכנית אימונים “דלה” ולא רציפה

חיטוב מותנה בתוכנית אימונים ממוקדת חיטוב והתמדה. בעת ששני אלו לא מתקיימים, הסיכוי כי תצליחו להתחטב אפסי עד לא קיים. כלומר, גם אם תתמידו אך תוכנית האימונים לא תמוקד חיטוב, לא תצליחו להתחטב. לא מעט מתאמנים שמגדירים לעצמם יעד של חיטוב, ממשיכים להתאמן בתוכנית אימונים “רגילה”, מבלי שהם עושים התאמות למטרותיהם החדשות. כתוצאה מכך, למרות שהם משקיעים שעות בשבוע באימונים פיסיים, הם לא מצליחים להתחטב.

בעת שמטרת האימונים משתנה, גם הדרך צריכה להשתנות (הרי לא תוכלו להגיע לתל אביב כשבאפליקציית הניווט הגדרתם את אילת כיעד). הדגש שלכם צריך להיות על אימוני כוח, כאשר התדירות המומלצת היא בין 4-5 אימונים שבועיים, כשעה-שעה וחצי כל אחד.

כעת, כשאתם יודעים באילו פחים קל מאד ליפול בתהליך החיטוב, כל שנותר לכם הוא לצאת לדרך מחטבת הנשענת על השילוש הבא: אימונים בתמיכה וליווי של מאמן מקצועי, תפריט חיטוב קפדני והתמדה בתוכנית אימונים הממוקדת חיטוב. 

דילוג לתוכן