חטאים” בדיאטה – תמריץ חיוני או מקל בגלגלים?

לא שתופתעו, אך ירידה במשקל ואכילת מאכלים עתירי שומן וסוכר לא ממש הולכות ביחד. אז כן, כל עוד מטרתכם היא לרדת במשקל, יהיה עליכם לשלם “מחיר”, אך התמורה – תחושה טובה יותר, בריאות וגזרה חדשה שבזכותה תרגישו שלמים ונינוחים יותר. לא אחת נאמר כי המתכון להצלחה בדיאטה הוא להמשיך ולאכול את הדברים שאוהבים, כאשר הדבר היחיד שצריך לעשות הוא לשנות את התדירות והכמויות. מפיצה מפעם בשבוע? לפיצה פעם בחודש. משלושה כדורי גלידה? לכדור אחד.

אפשר לומר בזהירות כי אין דיאטה טובה יותר או פחות, אלא שישנה הדיאטה שמתאימה לכם – לאורח החיים שלכם, למטרות שלכם ולאופי שלכם. בגדול, דיאטה טובה היא כזו המציעה תפריט בריא ומזין שמקדם אתכם אל עברת מטרותיכם. נשאלת השאלה: האם ניתן לעשות דיאטה ולרדת במשקל גם עם שילובם של “חטאים קולינאריים”? הגיע הזמן להבין זאת אחת ולתמיד:

חשק עז לגלידה – מחבקים אותו או מתנגדים לו?

נתחיל אולי בדבר החשוב ביותר: בסופו של דבר, הכל עניין של איזון. ונסביר: סביר להניח כי המשקל העודף שאתם מתמודדים איתו כעת, אינו תוצר של אכילת גלידה, אלא של אכילת כמות גדולה של גלידה. וזהו הכלל שאמור להנחות אתכם: בגדול, ניתן (ויהיו דיאטנים שאף יגידו כי רצוי מאד), לשלב חטאים גם בתפריט דיאטה. ומה עומד מאחורי ההמלצה הזו? ההבנה כי בלעדיהם, קשה עד  בלתי אפשרי להתמיד בתפריט דיאטה. כדור גלידה, משולש פיצה או קרואסון קטן “לנשמה” פעם אחת בשבוע, עשויים לשמר את ההתמדה לאורך זמן.

אם כך, מה הבעיה עם נשנושים וחטאים קולינאריים?

נשנושים מטבעם אינם מתחילים ונגמרים לרוב בקוביית שוקולד או בשקית במבה קטנה. בעת שנפרץ לו המחסום המנטלי (“אני בדיאטה ויש לי תפריט קבוע שאני לא חורג ממנו”), קל מאד להפוך את הנשנוש הקטן לחגיגה של חטאים. נשנוש לכשעצמו אינו “האויב”, אלא שהחשש הוא שאותו נשנוש קטן יפתח לכם “תיאבון” לעוד נשנושים נוספים ויגרום לדברים הבאים:

  • “פיצוי” על כל התקופה ששמרתם – אכילה מופרזת שאינה תוצר של רעב, אלא של צורך רגשי לאכול.
  • כתוצאה מכך, תחושו כי נכשלתם. המצב הרגשי הזה מסוכן, שכן הוא עלול לגרום לכם לשבור את הכלים בצורה מוחלטת וללכת לאחור. המרחק מכאן ועד עליית כל מה שהורדתם – קצר מאד.

חשוב מאד: העלייה בחזרה במשקל מתחילה כשאותם נשנושים מנהלים אתכם, ולא אתם אותם. כידוע, כשאתם בדיאטה יש לכם מוטיבציה גבוהה, נאמנות לתהליך ויכולת התנגדות מרשימה אל מול כל הפיתויים – בבית, במקום העבודה ובארוחת הערב אצל חברים. כשאתם בימים “חלשים” יותר (מנטלית כמובן), קיים החשש כי אותם פיתויים יסנוורו אתכם. דווקא במקרים כאלו חשוב שתהיו במודעות מלאה ותנסו לשמור על שליטה. שאלו את עצמכם: “האם מה שאוכל כרגע יקדם אותי אל עבר המטרה או יגרור אותי לאחור?”.

“חטאים” בריאים – כן, יש כזה דבר!

כשעולה בכם הצורך ליהנות מנשנוש (כזה שאינו כלול בתפריט הקבוע שלכם), חכו רגע לפני שאתם שוברים את הכלים. ישנם נשנושים בריאים שתוכלו לשלב בתפריט הקבוע שלכם! לדוגמא:

  • פנקייק משיבולת שועל
  • עוגיות טחינה (ללא קמח וסוכר)
  • עוגיות שקדים (ללא קמח וסוכר)
  • חטיף גרנולה
  • חטיף תמרים ועוד…

לסיכום, תוכלו לשלב גם בתפריט הדיאטה שלכם “חטאים קולינאריים”, כאשר תשומת הלב שלכם צריכה להיות בעיקר על “כמה” מהם לשלב. בכל מקרה, ההמלצה אליכם היא להתייעץ עם תזונאית/דיאטנית באשר לתפריט המתאים לכם באופן אישי – למטרותיכם ולאורח חייכם.

דילוג לתוכן