בודקים כמה ירדתם בכל יום? חכו רגע לפני השקילה הבאה…

הצבתם לעצמכם מטרה ודבר לא יסיט אתכם ממנה ומהדרך: אתם נחושים לרדת במשקל! הנטייה הטבעית של רבים היא לעלות על המשקל בכל בוקר מחדש (לעתים, גם כמה פעמים ביום). הרצון לקבל אישור מהמשקל ולראות את המספר במגמת ירידה, עלול להפוך אתכם משועבדים לפעולה שלא ממש מטיבה עמכם.

מדוע אתם ממהרים להישקל?

כידוע, המספר המשתקף על המשקל, מהווה בעבורכם אינדיקציה באשר לטיב התהליך שלכם. כל עוד ירדתם במשקל – אתם מקבלים אישור על כך שאתם עושים משהו טוב. במידה והמשקל נותר זהה או במקרים בהם מסתמנת עלייה במשקל, סביר כי תקבעו מיד שמשהו בדיאטה שלכם לא עובד.

רגע לפני שגם אתם ממהרים להישקל פעם נוספת, חשוב שתדעו: למרות הצורך הבסיסי להיות במעקב על קצב הירידה שלכם, כדאי מאד (לפחות בתחילת הדרך), להכניס את המשקל לארון.

נשקלים בכל בוקר? אתם שמים לעצמכם מקל בגלגלים

בשלב זה ברורים לכם שני דברים:

  • האחד הוא שאתם רוצים להשיל מספר קילוגרמים ממשקלכם
  • השני הוא שירידה במשקל נשענת על תהליך הדרגתי

ירידה במשקל מותנית בכוח רצון, חוזק מנטלי וגם תפריט שמתאים לכם. ישנם אלו המכנים את התהליך כ”אתגר”. אחת הדרכים לצלוח את האתגר היא באמצעות קבלת משוב וחיזוקים חיוביים. ממי הכי קל לקבל חיזוק חיובי? מהמשקל כמובן. אנשים בדיאטה כמהים לראות את המספר על המשקל יורד! הדבר שהם הכי חוששים ממנו? לראות מספר גבוה יותר מזה שהם ראו אתמול/לפני כמה ימים. רגע לפני שאתם עולים על המשקל פעם נוספת, דעו מהי הבעיה שבטיפוח הריטואל הזה:

  • ירידה במשקל שכידוע מאד משמחת, עלולה להכניס אתכם למצב של שאננות ואולי אפילו יהירות (“הנה, אני מצליח לרדת! אפנק את עצמי בשוקולד”, “זהו, זו ההוכחה בשבילי שאני יכול לרדת בקלות”)
  • כבר מספר ימים שהמשקל תקוע על אותו מספר? זהו מצב מסוכן אפילו יותר, שכן הוא עלול ליצור תסכול, אכזבה ולפגוע במוטיבציה שלכם להמשיך בתהליך.

“אם אני מבין נכון, כדאי לי שלא לעלות יותר על המשקל?”

לא מדויק. המטרה היא לנסות “ולהיגמל” מהמשקל מתוך ההבנה כי הוא עלול לפגוע בתהליך. שלא תבינו לא נכון: המשקל מהווה אינדיקציה טובה בהחלט. הבעיה המתחילה כשאתם הופכים שבויים של המשקל והוא זה המשפיע על מצב הרוח שלכם. אתם הרבה מעבר ל”כמה ירדתם השבוע”, וכך גם התהליך שלכם. תדירות מומלצת לשקילה היא פעם בחודש מכמה סיבות:

  • באופן טבעי, בחודש אחד אתם עשויים לרדת יותר מאשר תרדו בשבוע. כלומר, הפידבק שתקבלו מהמשקל יהיה מרגש ועוצמתי יותר (לדוגמא: 500 גרם בשבוע אל מול 2 קילו בחודש).
  • כשאתם נשקלים רק פעם בחודש, אתם באופן אוטומטי מעריכים את התהליך על בסיס פרמטרים נוספים כמו התמדה ומוטיבציה, ולא רק לפי “כמה ירדתי השבוע”.
  • אתם מאפשרים לעצמכם להוריד הילוך ולהפחית מתחים. שקילה פעם בחודש חוסכת מכם את המרדף הבלתי פוסק (לעתים – בעל גוון אובססיבי) של כמה ירדתם.

“אם לא אעלה על המשקל, איך אדע שהתהליך שאני עושה מטיב עמי?”

שאלה מצוינת! עצם השאלה הזו מעידה עד כמה אנשים רבים מסתמכים אך ורק על המשקל שלהם. ירידה במשקל עבור רבים היא מטרת העל, וזו הסיבה שהדבר היחיד שמעניקים לו חשיבות הוא “כמה ירדתי השבוע”. כשאתם נצמדים לתפריט מאוזן ובריא ומטפחים שגרת אימונים, באפשרותכם ליהנות מאינדיקציות נוספות שיעידו על טיבו של התהליך. לדוגמא:

  • תחושה פיסית טובה יותר! אתם פחות עייפים, יותר מרוכזים, מרגישים קלילים ומלאי אנרגיה
  • חילוף חומרים בריא ומהיר יותר
  • החולצה כבר לא כל כך צמודה. המכנס? גדול עליכם!
דילוג לתוכן