איך לשמור על אורח חיים בריא גם כשהמוטיבציה נמוכה?

בשביל בריאות צריך לעבוד! והאם אתם מוכנים לעבוד בשבילה? אפשר רק לנחש שכן. שנת 2020 תיזכר כשנה שבה רבים חששו לבריאותם ולבריאות יקיריהם. אם ממש מתאמצים, אפשר לייחס דבר אחד חיובי להתפרצות נגיף הקורונה: היא חידדה בפני רבים עד כמה הרגלים מטיבים ואורח חיים משפיעים על הבריאות. 

יש לכם מודעות גבוהה לאורח החיים הבריא, אך לאחרונה אתם מתקשים לשמר את ההרגלים ולאמץ חדשים? לשמחתכם, מוטיבציה נמוכה היא רק מצב זמני – גל שמגיע וחולף. אז מהו אורח החיים הבריא, מדוע המוטיבציה צונחת לעתים ואיך ניתן “לשקם” אותה בחזרה? כל התשובות, לפניכם:

אורח חיים בריא – על מה כולם מדברים?

סביר להניח כי שמעתם יותר מפעם אחת את המונח “אורח חיים בריא“. ומה זה אומר בפועל? אורח חיים בריא הוא סך הפעולות שאתם עושים על מנת לשמר ולשפר את בריאותכם – המנטלית והגופנית. מכאן, שאורח החיים הבריא מתייחס בין היתר לדברים הבאים:

  • שעות השינה בכל לילה
  • תפריט התזונה שלכם
  • הפעילות הגופנית שאתם מבצעים
  • הימנעות מעישון ושתייה מופרזת של אלכוהול
  • טיפוח בריאות הנפש וכן הלאה…

המוטיבציה לשמר ולשפר את הבריאות יורדת – איך זה קורה?

זה לא שאתם רוצים להיות פחות בריאים, אלא שלעתים הדרך הופכת קשה בעקבות נסיבות חיצוניות/פנימיות. שמירה על אורח חיים בריא מחייבת אתכם לציית לחוקים ברורים – אלו שאתם הכתבתם לעצמכם ע”פ האמונות שלכם, או אלו שנכתבו עבורכם ע”י תזונאי, מאמן כושר או מטפל רגשי. לעתים, אינכם מצליחים (באופן טבעי ואנושי) למלא באופן קבוע אחר כל החוקים, והקפיצה אל האזורים “האפורים” בלתי נמנעת/מאתגרת. לדוגמא:

  • ההמלצה שניתנה לכם היא לבצע פעילות גופנית 3 פעמים בשבוע. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, התקשיתם לשמור על ההמלצה הזו וכבר חודשים שאינכם פעילים.
  • לאחר שאובחנתם כסובלים מכולסטרול, רופא המשפחה המליץ לכם להפחית בצריכת ביצים וגבינות עתירות שומן. ובכל זאת, בטיול האחרון שלכם לחו”ל חגגתם ולא ממש הקפדתם על תפריט התזונה שלכם.

האם “הנפילות”/חריגות מגדירות אתכם? האמת היא שלא ממש. המודעות לאורח החיים הבריא – היא זו המשמעותית והחשובה באמת. העובדה כי התאמנתם בחודש מסוים קצת פחות, המעטתם לבצע מדיטציות והפחתתם בחשיבותה של שינת הלילה, לא אומרת בהכרח כי אינם חיים ע”פ עקרונות אורח החיים הבריא.

האם ניתן “לשקם” את המוטיבציה?

חשוב לזכור כי השינויים מתחילים תמיד מבפנים ואף פעם לא מהחוץ. ולכן, עליכם למצוא את הכוח הפנימי, הכמיהה והרצון לעורר מחדש את המוטיבציה. איך עושים את זה? לפניכם, מספר דוגמאות:

  • השפעתו החיובית של אורח החיים הבריא עליכם – הזכרו בכל “ההישגים” שצברתם בזכות הנאמנות שלכם לאורח החיים הבריא (ירידה במשקל, מצב רוח שהשתפר, ריכוז גבוה יותר, בדיקות טובות וכן הלאה).
  • הגדירו מטרות חדשות – קשה לכם “לצאת לנסיעה” מבלי שיש לכם יעד נסיעה מוגדר? הגדירו לעצמכם יעדים חדשים! המוטיבציה תעלה פלאים ברגע שתהיה לכם מטרה, יעד שתרצו לכבוש. לדוגמא: שיפור הערנות במהלך היום, שריפת שומנים / חיטוב, שליטה במצבים רגשיים וכן הלאה.
  • צפו בתכנים של מנטורים – ימי הסגר השלישי הם הזדמנות מצוינת עבורכם לרענן את מה שאתם כבר יודעים! צפו בתכנים של מנטורים לאורח חיים בריא, שאבו מהם השראה ומלאו את מאגרי המוטיבציה.
  • איזו דוגמא אתם נותנים לילדיכם? – הדרך לפיה תחיו את חייכם, תשפיע באופן ישיר על הדרך בה ילדיכם יחיו את חייהם. דוגמא טובה, מעצימה ובריאה לילדים – אין עוד מוטיבציה גדולה יותר! 
דילוג לתוכן